"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 17. oktober 2013

Det fine som flyter forbi


Det fine som flyter forbi
av
Ida Løkås




Denne boken leser du fint på en dag, hvis du ikke har det så travelt. Det er debutromanen til Løkås, og hun skriver bra!

Men....storyen er noe tynn, synes jeg. Den forteller ikke noe jeg allerede vet fra før. Den handler om Jamie på 14 som bor i London sammen med sin storrøykende og dobbeltarbeidende mor. Etter å ha lest boken ferdig føler jeg at jeg har lest noen ark fra en barnevernsmappe. Vi får ikke forhistorien til denne lille familien, og vi får iallefall ikke fortsettelsen på hvordan disse to vil klare å leve livet sitt i fremtiden.

Det fine som flyter forbi er en fin tittel. For jeg, som har hatt en trygg oppvekst, og et godt liv, ser jo at mor og sønn gjør ALT feil! De lar det fine flyte forbi, og velger dritten som dukker opp på deres vei. 

Men Jamie ER en kjekk kar, så kanskje Løkås har tenkt å skrive flere bøker, så vi får se om han klarer å få seg et greit liv. Når boken slutter ser det iallefall IKKE så greit ut for ham. Og mitt bløte hjerte synes så synd på ham. I den virkelige verden tror jeg faktisk både barnevern og familie ville grepet inn for å hjelpe Jamie. Selv i UK.

Det livet Jamie og moren lever har vært beskrevet i haugevis av britiske serier/filmer. Ingen nyhet der. Les gjerne boken for språkets skyld, men forvent deg ikke for mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.