"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 24. september 2013

STOLLEKEN

Stolleken
av
Maggie Shipstead




Boken handler om en amerikansk familie med penger og posisjon, og handlingen foregår i løpet av en helg hvor eldstedatteren i familien skal giftes bort. 

Ved første øyekast ser denne vellykkede familien så fin og fjong ut, men glasuren slår fort sprekker. 

I løpet av livet mitt har jeg vært borti rikinger som har oppført seg på en måte jeg ikke klarer å forholde meg til. Og hovedpersonene i boken er også på den måten jeg grøsser av. De har et unaturlig høyt selvtillitnivå, er selvopptatte, redde for hva omverdenen vil si om dem og familien og har et stort forbruk av rusmidler.

Men når dette negative er sagt, så er historien grei nok. En kan kanskje lese denne boken og se seg selv og sine medmennesker litt utenfra, på en måte. 

Grei strandlektyre på ferie. Les om Winn (59) som skal gifte bort datteren Daphne, mens kona Biddy svever pen og behagelig i bakgrunnen. Du kommer kanskje til å sette pris på din EGEN familie etter å ha lest om denne?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.