"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 20. september 2013

Døden kommer til Pemberley


Døden kommer til Pemberley
av
P. D. James
(lydbok)




For meg som er helt bergtatt av Jane Austens bøker, og spesielt Stolthet og Fordom, så har det vært en en fornøyelse å høre på denne lydboken. P. D. James har klart å gjenskape stemningen fra 200 år tilbake, og som Austen lar hun et samfunnskritisk syn skinne igjennom så en ikke glemmer hvor urettferdig samfunnet var den gang; både økonomisk og mellom kjønnene. I tillegg legger hun inn historiske fakta, så en virkelig skjønner hvilken tid denne historien er satt til.

Fortellingen fortsetter noen år etter der Stolthet og Fordom slapp, og med BBC-versjonen og Colin Firth i bakhodet, så så jeg hele tiden for meg personene, slottet, klærne og vognene. Mitt eget kostymedrama i hodet, rett og slett :)


Plottet er igrunnen troverdig og greit, og det er ikke mye gørr og blod en må forholde seg til. Dette er en fin bok. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.