"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 18. august 2013

Ekornene i Central Park er triste på mandager


Ekornene i Central Park 
er triste på mandager
av
Katherine Pancol


Puh! Endelig kan jeg legge fra meg denne kolossen på 808 sider.
Det er den tredje boken til Pancol, og jeg har lest alle. (De to andre er beskrevet lenger nede her.) Jeg liker disse bøkene, men denne tredje boken inneholdt egentlig FOR mye fantastisk og usannsynlig. 

Derfor måtte jeg bestemme meg et stykke ut i boken om jeg VILLE være med på dette ville rittet gjennom fantasi, alvor, usannsynligheter, dyp menneskekunnskap.......og lekenhet.

Og ja; dette kunne jeg tåle. Hva gjør det om en av hovedpersonene skal være Dronning Elisabeths uekte datter, og at en baby kan lese hva som foregår i hjernen din. 

Pancol forteller utrolige historier, men egentlig kunne hun nok kuttet ned litt på denne boken. Den hadde ikke blitt dårligere av den grunn. Men det virker som om hun koser seg med å studere forskjellige temaer selv, og så flette det hun har lært inn i handlingen. Dermed tar hun jo oss med på ferden, og vi får høre om nye ting, selv om det egentlig ikke har noen særlig sammenheng med selve plottet i boken.

Jeg synes boken er eventyrfortelling for voksne, og det er innimellom flotte formuleringer i boken. Verdt å sitere:

"Man er gammel når man er trist og gjør andre mennesker triste."

Ett til som ikke er fullt så dystert:

"Man har to valg når det gjelder minner. Enten overser man dem og griper hver dag som om den var helt ny, eller så tar man dem fram, ett etter ett, ser nøye på dem og identifiserer dem. Man graver i mørket for å finne lyset."

Men boken er ikke bare alvor. Den er snill, kjærlig, morsom, koselig og god også. Og den tar oss med på rundtur i Paris, London + en kjapp tur til New York. Og den har happy ending!

Enjoy! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.