"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 18. juni 2013

MAISIE DOBBS


Maisie Dobbs
av 
Jacqueline Winspear


Dette er en slags krimbok fra England i Downton Abbey-stil. Handlingen foregår i mellomkrigstiden, så det gir også et godt inntrykk av hvordan folk lever og tenker om The Great War (første verdenskrig), og hva den forferdelige krigen gjorde med folk. Både psykisk og fysisk.

Maisie Dobbs er en spesiell dame, og er både psykolog og privatetterforsker. Hun er godheten selv, klok som få, og har venner både i det høyere og lavere lag av befolkningen.

Boken forteller endel om grusomhetene krigen forårsaket, men allikevel er dette en feelgood-bok. Dette er skikkelig fin sommerlektyre.

Jeg har akkurat satt meg på venteliste på biblioteket for å låne bok nr 2 om denne smarte damen, og gleder meg veldig til det blir min tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.