"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 19. juni 2013

KONGENS HJERTE


Kongens hjerte
av 
Gaute Heivoll



"Fra begynnelsen av 1700-tallet til midten av 1800-tallet ble svært mange nordmenn rammet av den såkalte radesyken, særlig på Sør- og Sørvestlandet. Ordet kommer av "rata/raten", som betyr dårlig, ond, ussel. De fleste med radesyke hadde ondartede sår på kroppen, knuter på armer og bein, innsynkning av neseroten, gjennombrudd av ganen, og nesens ytre deler kunne bli "oppspist" av sårdannelser.
De fleste med radesyke led som regel av gammel (tertiær) syfilis. Sykdommen var en smittsom, kronisk forløpende, ondartet og destruktiv sykdom. Ofte ble navnet på sykdommen også brukt på spedalskhet (lepra) og delvis skjørbuk og skabb. På den tida var man ikke så godt i stand til å skille disse og andre sykdommer fra hverandre, særlig når enkelte av symptomene lignet. Noen av dem som angivelig hadde radesyken, ville nok ha fått andre diagnoser i dag enn tertiær syfilis.
Sykdommen angrep alle aldre og var særlig utbredt på landsbygda. Man ble ikke bare smittet ved kjønnslig omgang. Når først ett familiemedlem var smittet, ble de andre også lett syke på grunn av dårlige hygieniske forhold."

Dette skriver Riksarkivet om bakgrunnen for boken Heivoll har skrevet. Heivoll bygger altså boken på virkelige hendelser og personer. Det gjør den ekstra interessant. 

Året er 1775, og en far og hans syke datter skal til København for å bli friske. Det oser fattigdom og elendighet av denne boken, og dessverre var det vel virkeligheten for de fleste her i landet på den tiden. Uår tror jeg også det var i den perioden. 

Men det skjedde noe positivt; legevitenskapen holdt på å utvikle seg, og dr. Hendrich Deegen var en initiativrik lege som gjorde sitt beste.

Boken var som sagt ekstra interessant fordi jeg nå kan søke på nettet og finne fakta om disse årene i Norge, epidemien og noen av personene i boken. Da må jeg tenke litt sjæl, og det er ikke så dumt!

Denne boken er ingen kosebok, men jeg vil virkelig anbefale den. Den fikk meg iallefall til å sette ekstra pris på at jeg lever IDAG, og ikke for 200 år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.