"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 7. juni 2013

Gravlunden i Praha


Gravlunden i Praha
av
Umberto Eco



12 timer på øret med denne boken holder igrunnen. Umberto Eco er nok en utrolig smart fyr, men ettersom jeg ikke er SÅ smart eller noe særlig utdannet, så gikk mye av innholdet HØYT over hodet på meg.
Men ettersom det er koselig å bli lest for, så holdt jeg nå ut i alle disse timene. Digibok er kjekt når en står på hodet i et blomsterbed eller vasker badet.

Og noe fikk jeg da med meg, for Eco har lagt inn noen kjappe småmorsomme kommentarer som passer like godt idag som for over 100 år siden. Hovedpersonen i boken holder til i Paris, og rundt ham foregår det forfalskninger, forfølgelser, fordømmelser, død og fordervelse.

Her er jødehatere, jesuitter, frimurere, satanister og andre jeg ikke ville ønsket å ha som nære venner. Men summen av alt er at selv om dette er historie og for lenge siden, så er alt som foregår i boken ikke så fjernt fra hva som skjer i verden idag, bare på en litt annen måte.

Men jeg må nok si at dette er en bok som er skikkelig deprimerende. Ikke noe for meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.