"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 23. mai 2013

DEN TOMME STOLEN


Den tomme stolen
av
J.K.Rowling




Da jeg leste at Harry Potter-forfatter J. K. Rowling hadde skrevet en bok for voksne, så bestilte jeg den på biblioteket med en gang. 
Jeg leste den første Harry Potter-boken, men forsto jo at den kom noen år for sent. Jeg var blitt voksen, og den unge jenta som ville ELSKET historiene til Rowling var blitt 30 år for gammel til å bli helt revet med.

Men nå ble jeg ikke skuffet. Boken var utrolig velskrevet, og flott å høre på som lydbok. (Trond Brænne leste.)

Handlingen foregår i en liten engelsk landsby (Pagford), hvor intrigene og sladderen er utbredt. Det er mange morsomme ting som skjer i løpet av de ukene boken viser oss livet i Pagford, men egentlig synes jeg mest den viser skyggesidene i livene vi selv lever og som leves rundt oss. 

Rowling forteller om en familie som sliter med rusavhengighet og dårlig nettverk, og det gjør hun på en utrolig troverdig måte. En skulle tro hun hadde jobbet med dette, men sannheten er vel at hun har levd i noen år under enklere forhold enn hun gjør idag, og hun er en klok dame som vet litt om livet.


Boken er kjempegod! Ikke gå glipp av den!

Sitat fra boken:
(Her omhandler den en sosialarbeiders engasjement for å hjelpe den rusavhengige Terry så hun skal klare å ta seg av sønnen sin.)


".....den skjøre strukturen de prøvde å bygge på vrakrestene av et liv."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.