"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 22. oktober 2012

TJENESTEPIKEN SOM FORSVANT - Tarquin Hall


Tjenestepiken som forsvant
av
Tarquin Hall


Du, dette var en artig bok!! Jeg liker jo Agatha Christies Poirot, og dette er fortellingen om en tilsvarende sjarmerende og smart detektiv. Forskjellene er at handlingen foregår i nåtid. Og i India......

Jeg har aldri vært i India, og skal ikke dit heller, men jeg kan jo ikke la være å bli fascinert av et så spennende land. Jeg innser at fordi jeg er anglofil og ser massevis av britisk TV og filmer, så er denne fordums "Jewel of the Crown" i det britiske imperium ofte en del av disse produksjonene.  Særlig de som handler om rikfolk fra gamle dager. De hadde ofte en forbindelse med India. Stort sett for å utnytte landet på det groveste.

Det var moro å lese denne boken hvor handlingen foregår i Dehli idag, og hvor forfatteren forteller om hvordan det er der NÅ, men som også forteller litt om Indias historie

Boken er lettlest, og kriminalhistorien ruller raskt framover. Jeg skal definitivt lese flere av bøkene til denne forfatteren.

Spesielt morsomt synes jeg det er at bak i boken er det en ordliste over indiske ord som dukker opp i boken. Fordi vi jo er blitt ganske så internasjonale med årene, så er det av og til ord jeg har hørt, men som jeg ikke helt vet hva betyr. 

Detektiven i boken, VISH PURI, har også egen hjemmeside. Den er artig. Husk å ha på lyd, men som meg er du kanskje glad det enn så lenge ikke er mulig å kjenne LUKT på PC'en.

Vish's side finner du HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.