"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 23. mars 2012

LYSE UTSIKTER - Marie-Sabine Roger


Lyse utsikter 






LYSE UTSIKTER
av
Marie-Sabine Roger

Har du lest det jeg skrev om boken "Å telle duer" for en stund siden? Hvis du har det, så vet du at jeg ble meget begeistret for den. (Faktisk så begeistret at jeg har lest den om igjen nylig, og det ble 3. gang jeg leser den. Fin, skjønner dere.....)

LYSE UTSIKTER er skrevet av samme forfatter, og jeg var veldig spent på om denne ville være likte fantastisk som due-boka.

Og det var den.

Boken handler om en funksjonshemmet mann (Gérard) jeg antar har CP. Han er en mann omverdenen undervurderer.
Men så skjer det lykketreffet at en ung dame leier et rom i huset der han bor hos sin Goodfornothing-bror og sin Åfyttirakkern-svigerinne.

Den unge damen (Alex) er ikke hvem som helst, og sakte men sikkert får hun øynene opp for Gérards kvaliteter. Livet er i ferd med å forandre seg for både Gérard og Alex.

Boken er fantastisk morsom, alvorlig og tankevekkende, god, varm, vond og optimistisk.

Dette er en bok du leser og får et sug i magen. Det er ikke ubehagelig, - det er som om du har spist en stor, søt og frisk appelsin. 
Eller som kilingen i magen når du kjører karusell. 

Dette er en feelgood roman. Absolutt. Du blir glad av å lese den. 

Men jeg synes dette utsnittet er litt sårt. Det forteller om at Gérard har mange brev fra moren som døde for 4 år siden, og som visste hun skulle dø fra sin funksjonshemmede sønn. Før hun døde skrev hun altså brev som han nå leser om og om igjen.

"Elskede gutten min, jeg skulle ønske jeg kunne være hos deg for bestandig. Du er min lille solstråle, min dyrebare skatt, mitt livs glede.
Hvem skal elske deg slik du fortjener det, etterpå."
Etterpå.
Det må ha kostet henne å skrive det ordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.