"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 18. mars 2012

A TINY BIT MARVELLOUS - Dawn French


A Tiny Bit Marvellous 


Lenge siden du har fått deg en god latter? Eller kost deg ordentlig i sofakroken med en god bok? Vel, da er redningen her: Dawn French'   A TINY BIT MARVELLOUS.

Fy søren som jeg koste meg med denne! Dere vet hvem hun Dawn French er, eller? Ikke? Altså, det visste ikke jeg heller da jeg kjøpte boken. Det var bare noe med omtalen og tittelen som tiltalte meg. 

Men Dawn French er altså DENNE dama:

'I'm still quite fond of my old fat self!' Dawn French has revealed she is still learning to accept her new figure 

Du kjenner henne igjen fra diverse komiserier på TV, ikke sant? Jeg har alltid synes hun er fantastisk morsom, men visste jo ikke at hun skrev bøker også. Og hun skal visst skrive flere. Jeg gleder meg!

Denne boken handler om en vanlig familie; Mor, Far, Datter, Sønn.
Eller VANLIG  var vel en overdrivelse.

Moren i boken er psykolog, og burde være klok og smart. Vel, hun ER jo det, men jammen møter hun utfordringer.
Datteren på snart 18 bare HATER henne. De er ikke på bølgelengde overhodet.
Sønnen på 16 er homofil og mye smartere enn moren.
Faren er......., ja far.
Og så dukker det opp en bestemor. Og hun er bare BEST av alle.

Høres det kjedelig ut? Det er det IKKE. 
Mor og barn bytter på å fortelle sin historie gjennom boken. Det er så morsomt skrevet at du vil ikke tro det!

Men: Boken er såvidt jeg kan finne ut ikke utgitt på norsk. Hvis du har problemer med å lese engelsk, så blir det litt vanskelig. Språket er veldig variert i denne boken. Moren Mo skriver et normalt engelsk. Datteren Dora skriver på et ungdomsspråk som er fullt av slang. Sønnen (som helst vil kle seg som Lille Lord Fountleroy), snakker engelsk som Colin Firth i Stolthet og Fordom. Men selv om det er endel ord jeg ikke forsto, så forsto jeg meningen uten å føle at jeg gikk glipp av noe.

Bokkilden.no selger den for kr 99,- ser jeg, men jeg kjøpte min brukt på EBAY for noen kr 54 inkl. frakt.

Her er et sitat fra boken, hvor Mo (som blir 50) akkurat har kikket i forstørrelses-speilet og oppdaget at hun ser ut akkurat som SIN MOR! Når har DET skjedd??!

"I turned the mirror round to the magnified side and experienced what can only be described as genuine horror. The kind of fright that makes you eat a tiny bit of your pants with your bum hole."



Boken er klok, varm, spennende, tankevekkende, lærerik. Og ustyrtelig morsom!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.