"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 9. februar 2012

NATTOG TIL LISBOA av Pascal Mercier


 


Først skal jeg skrive hva som står bak på boken:

"I Bern bryter en meget tradisjonsbevisst skolelærer plutselig en dag opp og drar til Lisboa - under dekke av å skulle oppspore en kvinne han har møtt helt tilfeldig. I bagasjen har han en bok av en portugisisk forfatter og lege, Amadeu de Prado. Etter som han leser, blir han så besatt av denne mannen og historien hans at han bare må vite alt om ham.
Alle han oppsøker har et sterk forhold til dette usedvanlige mennesket, enten de har kjent ham som lege, poet eller som motstandsmann. Men hva betyr det å kjenne et annet menneske og forstå et annet menneskes liv? 

En spennende fortelling, et kurs i filosofi, livserfaring og språk. Ikke bare en reise på kryss og tvers i Europa, men en indre reise gjennom tanker og følelser."

OK!!
Det skriver FORLAGET.
JEG sier at dette var da en bok full av mye pompøs SHIT!
Den er utrolig tunglest, og forteller en historie som ikke ender noe sted. 
Da jeg hadde kjempet meg igjennom en tredjedel av boken, så ville jeg absolutt lese resten, for dette MÅTTE jo bli interessant en eller annen gang? 
Tja, det ble det vel igrunnen aldri. Hadde forfatteren brukt mer tid på å fortelle om diktaturet og motstandsbevegelsen i Portugal kunne jeg jo lært litt og fått litt å tenke på. Istedet bruker han all tid på å beskrive de egosentrerte og nevrotiske hovedpersonene og deres tanker og aktiviteter. Pompøs shit!!

Og lærte jeg noe av denne boka som beskrives som "......en slags håndbok for sjela, intellektet og hjertet."??

Eh...NEI.

Jeg lærer mer av ekte mennesker som dukker opp i f.eks. TV2's GOD MORGEN NORGE. Det er mer interessant å høre om ekte menneskers liv og erfaringer enn om en sær professortype som tydeligvis får et sammenbrudd og takler det på en måte som ikke fører noe steds hen. Flaks for ham at han er så rik at han ikke må få hjelp av Sveitsisk NAV og blir sittende alene i den triste leiligheten sin uten mulighet for å kunne ta et NATTOG TIL LISBOA........

ANBEFALES IKKE!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.