"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 13. februar 2012

KVINNER FØR JUL - Marianne Fastvold




 


Å hoi, for en bok!
Da jeg hadde lest den forrige boken til Fastvold (Kjærlighet for viderekomne), så følte jeg at damen skriver klokt og for oss damer som har levd en stund. 

Og denne delikate julerøde boken skuffer ikke. Forrige bok var til tider abstrakt og litt rar i mine øyne, men her i Kvinner før jul forstår jeg alt. Her møter jeg en kvinnelig hovedperson jeg kan identifisere meg med. Ingrid er et grepa kvinnfolk, men som også skjærer ut både i handling og tanker av og til. (Noen flere som kjenner seg igjen?)

Hvis dere tror at boken kritiserer hvordan vi damer herjer og til tider sliter i førjulstiden, så gjør den ikke det. Men den setter nok fingeren på ting vi kanskje burde vurdere/revurdert litt. ER det viktig å lage sylten selv? Tja, kanskje. Her i boken får hovedpersonen mulighet til å bruke tid sammen med sin gode nabo mens de lager sylte sammen.

ER det viktig å bake 90 horn for å putte i fryseren til jul? Tja, det å bake gir en ro og en kan slappe av over en myk deig. Og lukten av fersk gjærbakst gjør noe med omgivelsene.

Når en som hovedpersonen nærmer seg 50, så vil vel de fleste få mange tanker om hvordan ens eget liv egentlig er. En kan sannsynligvis se tilbake på sitt unge, voksne liv med både kritiske og misunnelige øyne. Mange ting vil en aldri ha mulighet til å oppleve igjen. En er blitt for gammel. Mange ting vil en heldigvis aldri gjøre igjen, for en har blitt for klok og erfaren.

Samtidig er dette tiden da de fleste får gamle foreldre og voksne barn. Gamle foreldre kan være spreke og livsglade og farte til leiligheten sin i Spania. Eller de kan være krevende. Meget krevende.

Voksne barn som svever ut i sitt eget liv er sikkert en stor overgang for mødrene det også.

Boken er lettlest og underholdende. Direkte morsom til tider. Kan leses når som helst på året.

Her er noen linjer fra boken. Hovedpersonens Ingrid spiser lunsj med sin venninne Ellen og forteller om hva som skjer rundt henne i førjulstiden:

"Ellen bor alene og er blitt veldig barsk. Hun jobber som forsvarsadvokat døgnet rundt. Av og til har hun lyst til å skaffe seg et privatliv, sier hun, men hun er ikke sikker når hun ser mitt."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.