"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 11. februar 2012

KJÆRLIGHET FOR VIDEREKOMNE - Marianne Fastvold


Marianne Fastvold: Kjærlighet for Viderekomne (Foto: Gyldendal forlag)


Denne boken ble valgt ut i lesesirkelen jeg er så heldig å ha blitt med i.
Tittelen høres behagelig og varm ut, men skinnet kan bedra.

Forfatteren Marianne Fastvold er født i 1951, og har fått se utviklingen i kvinners liv i deilige Norge i siste halvdel av forrige århundre. 
(Min personlige mening er at kvinner liv har utviklet seg voldsomt og vi fått mange flere muligheter, men kanskje også andre utfordringer. Mens menn ikke har klart å henge med på utviklingen i samme grad og ikke helt forstår at vi skal tas på alvor. Men det er som sagt min personlige mening, og mange vil sikkert være uenige med meg......)

Men tilbake til boken.
Den er til tider skrevet på en så merkelig måte at jeg måtte skumme igjennom endel sider. Surrealistisk, absurd, abstrakt. Sånn ord passer på mye av innholdet.

Men så er den plutselig så dypt og godt skrevet og treffer spikeren på hodet. Jeg tenker at "det har jeg opplevd, det har mine venninner opplevd, det var sånn tanten min hadde det......"

Bokens hovedperson Anne har et forhold til 5 menn i denne boken som strekker seg over ca 3o år. De fleste av mennene er gjenkjennelige; sånne har jeg kjent eller kjenner fortsatt, har hatt som kollegaer, osv.
Det jeg ikke kjenner igjen er Annes måte å forholde seg til disse mennene. Hun er ikke sterk nok!! Og hun har tilsynelatende ingen dialog med dem for å løse eventuelle samlivsproblemer. Og så noe som er viktig; hun har ikke barn med noen av dem!!! Det ville vel vært en pådriver for å jobbe mer for å kunne ha et godt forhold. 

Denne boken hadde jeg aldri fullført hvis jeg ikke skulle lest den til neste lesesirkel-treff.
Men jeg er glad jeg måtte, for den har engasjert meg veldig, kjenner jeg. 

Og faktisk; jeg vil starte på Fastvolds nyeste bok KVINNER FØR JUL så fort som mulig. 

Så anbefaler jeg KJÆRLIGHET FOR VIDEREKOMNE?
Ja, så absolutt!!

Jeg avslutter med et sitat fra boken:


"Han er kanskje en sånn som lader seg opp på deg, sier Hjørdis. Som et batteri, og nå er han desperat fordi laderen er borte?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.