"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 26. februar 2012

Bruno Politimester - FARLIG ÅRGANG - Martin Walker (Bok nr 2)


 







Nå har jeg fått lest bok nummer 2 om politimesteren Bruno som holder til ute på landsbygda i Frankrike. Jeg er ikke frankofil, men dette miljøet suger meg til seg. Så kanskje jeg blir det? Jeg skulle absolutt gjerne vært en del av livet i St. Denis, og kjent mange av personene som dukker opp i bøkene til Martin Walker.



Den første boken jeg leste i denne serien ("Bruno Politimester") var superbra (- se lenger ned på siden for mer inngående presentasjon av Bruno).  Denne boken som jeg nå har lest ferdig var på en måte ikke like god. 
Altså; den var minst like god når det gjelder å beskrive personer, stemning, smaker, lukter, forhold mellom menneskene, dyr og natur. Men kriminaldelen kom litt i skyggen. Og vet dere hva? Det er helt greit. Den var spennende nok for meg. 
Jeg må prøve å få tak i flere Bruno-bøker på amazon.com. Biblioteket vårt har bare to Bruno-bøker av denne morsomme forfatteren. Jeg savner personene i St. Denis nå som bok nummer to er ferdiglest. Vil ikke helt gi slipp på dem, kjenner jeg.

Ser dere på bildet under? Det er forfatteren. Britisk, men har tydeligvis god greie på livet på den franske landsbygda. Vin tror jeg jammen også at han liker, for han beskriver fransk mat og vin med stor kjærlighet. Men han ER jo britisk, så i hver bok bruker han minst en side på å skrive om whisky. Et nytt merke i hver bok, luringen!

FRANSK KRIM: Britiske Martin Walker skriver krim fra den franske landsbygda. Velskrevet, men i overkant mye idyll, mener anmelderen. Foto: Quercus Books
Martin Walker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.