"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 5. oktober 2011

Strikkesirkelen


  
STRIKKESIRKELEN

"Etter at Mary Baxters eneste barn plutselig døde, greier hun verken å lese eller skrive eller ta opp igjen de vanlige syslene som hun før synes var hyggelige. Etter råd fra moren begynner hun å strikke for å fylle de tomme timene og ensomme dagene. Motstrebende begynner hun i en strikkesirkel i hjembyen og møter der ulike menneskeskjebner som alle strever med sitt. Uten at Mary er forberedt på det, kommer strikkesirkelen til å forandre livet hennes fullstendig."


Teksten over er fra bokomslaget, og forklarer mye om bokens innhold. Men jeg ble overrasket over forfatterens innsikt i menneskers skjebner/mentale tilstand/helbredelsesprosess.


Ikke det at JEG vet så mye om hvordan folk har det og hvordan de opplever livet de lever, men forfatteren beskriver mennesker jeg kan kjenne meg igjen i, - både som meg selv og blant mennesker jeg kjenner.

Jeg tror vi blir bittelitt klokere av å lese denne boken, bittelitt mer tolerante og rundere i kantene. Kanskje den vil gi oss noen tanker vi kan ta med oss på vegen, og som kan hjelpe oss til å møte livets utfordringer, gleder og sorger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.