"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 10. oktober 2011

Å telle duer



Å telle duer

Jeg har kost meg med en god bok den siste uken, og er dere interessert så kan jeg si litt om den:


Den heter
Å telle duer

Fortellerstemmen i denne boken er en mann på 45 som ikke alltid har hatt det så lett i livet.
Sannsynligvis har han en eller annen diagnose, men med innebygget godhet og en slags innsikt klarer han seg ganske bra, til tross for at han "lever livet uten dekoder", som han selv sier.



Hovedpersonen Germain har som sagt ikke hatt de beste oppvekstvilkår.

"Når du må vokse opp under deksel, er det vanskelig å løfte seg særlig høyt."

Så hva skjer? Jo, han møter en gammel og klok dame som endrer livet hans.

Hvis dere har lest og likt Anna Gavaldas bok "Saman er ein mindre aleine", så er dette i samme sjanger. Varm, morsom og til ettertanke.
Lettlest er den også. Passer bra for fine og late sommerdager.

 

Dette er en bok som lar deg sitte igjen med en god følelse, og du skulle ønske du var i nærheten av disse menneskene som du akkurat har lest om.

Her er et eksempel på den artige måten historien fortelles. (Her har Germain akkurat forstått at helsen svikter på hans gamle venninne.)

"Hun er snill, hun forstyrrer ingen, og så er det hun som skal rammes? Til urettferdighet å være er det ikke naturlig!  For jeg kjenner folk som har brukt livet på å gjøre livet surt for andre og så stryker med mens de sover i sin egen seng, femognitti år gamle, spreke til beins og med godt syn helt til slutt, så en skulle tru at galle funker like godt til å oppbevare sure drittsekker i som eddik til sylteagurker." 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.